Manual de utilizare

Important!

Platforma consultarepublica.ro este in faza de dezvoltare/testare si poate contine erori sau brese de securitate. Proprietarul platformei, nu isi asuma nici o raspundere in aceasta faza.

Unele facilitati inca nu sunt implementate.

Manualul de utilizare este inca in lucru, dar va puteti orienta dupa logica de functionare prezentata mai jos.

Logica functionare

Pentru a permite discuții și decizii pe subgrupuri de participanți, platforma este organizata pe unitati organizationale (ex. organizatii, comunitati locale, profesionale sau de interes specific).

Unitatile organizationale pot fi:

– Deschise – continut vizibil public, membri se pot autoinregistra;

– Inchise – continut vizibil public, inregistrare membri pe baza de invitatie;

– Private – continut vizibil doar membrilor, inregistrare membri pe baza de invitatie;

Doar membri inregistrati pot participa la dezbateri si votare.

Membri pot fi asociati uneia sau mai multor unitati organizationale.

Unitatile organizationale pot include mai multe subiecte, (ex. Bugetare participativa, alegeri… )

In cadrul subiectelor pot fi dezbatute si votate diverse propuneri. (ex. Pentru subiectul bugetare participativa, propunere sa se faca un parc sau pentru subiectul alegere candidat, propuneri de candidati).

Organizare subiecte 

  1. Subiectele vor fi create de admin unitate si/sau prin initiativele membrilor, aprobate/sustinute conform regulamentului unitatii respective.
  2. Initiatorul subiectului va fi admin subiect
  3. Admin subiect va administra subiectul si propunerile din cadrul lui (politici subiect, aproba/administreaza propuneri…)

Politici de dezbatere subiecte

In cadrul fiecarui subiect, initiatorul (admin subiect) stabileste conditiile pe care propunerile trebuie sa le respecte pentru a fi acceptate si  o politica pentru dezbatere.

O politica defineste calendarul, cadrul si cvorumul.

Calendarul stabileste data si/sau durata fazelor.
In functie de politica aleasa pentru subiect, calendaru poate fi fix (toate propunerile au aceeasi data de votare) sau variabil (fiecare propunere, va ajunge la votare in functie de data cand a fost introdusa si durata stabilita pentru fazele de admitere, dezbatere, verificare)

Cadrul stabileste o serie de elemente si campuri de date de completat la initierea unei propuneri. Va actiona ca un fel de tema la introducerea propunerii.

Cvorumul, reprezinta numarul minim de sutinatori, pentru ca o propunere sa intre la dezbatere/votare.

Organizare dezbatere propuneri din cadru subiect (faze)

1. Publicare

2. Admitere

3. Dezbatere

4. Verificare

5. Votare

Publicare

Orice participant la subiect (membru al unitatii organizationale respective) poate initia o noua propunere. Pentru Publicare aceasta va trebui aprobata de admin subiect (necesar pentru filtrarea spam-urilor sau continutului neadecvat).

Propunerile acceptate de admin vor fi afisate pe platforma si intra la faza de admitere.

Propunerile neacceptate de admin la publicare, vor fi afisate in pagina transparenta, impreuna cu justificarea refuzului.

Admitere

Faza de admitere este necasara pentru filtrarea propunerilor nerelevante.

Pentru a fi admise la dezbatere/votare, propunerile vor trebui sa primeasca sustinerea unui numar minim de membri.

Initiatorul poate promova propunerea si in alte medii in vederea atingerii cvorumului de admitere la dezbatere.

Propunerile care nu intrunesc cvorumul minim, vor fi inchise la sfarsitul fazei de admitere.

Dezbatere

Rolul fazei de dezbatere este de imbunatatirea propunerii si de atragerea sustinatorilor si votantilor.

In timpul fazei de dezbatere, membri eligibili sa participe, pot sustine propunerea si o pot dezbate (adauga comentarii si sugestii).

Deasemenea vor putea introduce propuneri alternative.

Propunerile alternative, sunt propuneri legate de propunerea initiala, dar care nu pot coexista cu aceasta (ex. doua propuneri care se refera la amenajarea diferita a aceleiasi suprafete de teren). Propunerile alternative vor avea acelasi parcurs ca propunere initiala (aprobare, cvorum admitere).

Initiatorul propunerii, poate modifica propunerea, in acord cu sugestiile primite.

Dupa expirarea termenului de dezbatere a propunerilor, acestea nu mai pot fi modificate si intra in faza de verificare.

Verificare

In timpul fazei de verificare, adminul subiectului, verifica propunerile pentru conformitate cu conditiile subiectului si da aprobarea pentru faza de vot.

Propunerile care nu primesc aprobarea, vor fi prezentate in sectiunea transparenta, impreuna cu justificarea refuzului.

Votare

In faza de vot, membrii eligibili, pot vota propunerea sau propunerile.

La finalul perioadei de votare, rezultatul votului va fi afisat si subiectul inchis.

Tipuri de  voturi

1. Aprobare
Vot pentru/impotriva/abtinere, cu optiune preferentiala in cazul propunerilor alternative.
Utilizat pentru aprobarea uneia sau mai multor propuneri.

2. Alegere
Vot pentru alegerea unei propuneri castigatoare sau ordonarea mai multor propuneri cu optiune alegere multipla preferentiala.

Vot multiplu/preferential, inseamna ca se pot vota cu pentru mai multe propuneri si se poate aloca o preferinta procentuala intre ele (ex. Propunerea1 vot pentru 70%, Propunerea2 vot pentru 30%).
In cazul tipului de vot aprobare, votul preferential va avea efect doar pentru departajarea propunerilor alternative. La rezultatul final, propunerea castigatoare, va fi marcata cu voturile pentru, intregi, indiferent de procentul preferential.
In cazul tipului de vot alegere, votul preferential va fi direct reprezentat in rezultat.
Tipul de vot si acceptarea sau nu a votului multiplu/preferential, va fi stabilita de admin la initierea subiectului si va fi afisata in descrierea lui. 

Opțiune Vot delegat

Votul delegat se refera la posibilitatea de a-ti delega votul catre alt membru.
Delegațiile permit o diviziune dinamică a efortului de participare.
O delegație este o împuternicire (putere de vot sub o procură), poate fi modificată în orice moment, nu este obligată la directive și poate fi delegată mai departe ulterior. 
Delegațiile pot fi utilizate pentru o întreagă unitate organizațională, pentru un subiect în cadrul unei unități organizaționale sau pentru o propunere specifică. Delegațiile mai specifice sunt superioare delegațiilor generale. 
Delegațiile sunt utilizate atât în fazele de acceptare, dicuții, cât și în faza de vot. 
Orice activitate a titularului suspendă delegațiile existente pentru activitatea dată.
Aceasta optiune face parte din conceptul de Democratie lichida (vezi mai multe detalii aici in paragraful Viziune).